Vem är Thomas Frostberg och vems talan för han?
Varför är inte Rostock, Kiel och andra längre intresserade? Vilka överväganden ligger bakom deras ställningstagande? Kanske konkreta analyser? Och varför saknas sådana i Malmö?
Vem har analyserat det presumtiva ekonomiska utfallet för Malmö/Skåne?
Hugo Stenbeck som nämns med sådan emfas är säkerligen både intresserad av och engagerad i cupen men varför just Malmö – minsta motståndets lag? I vilket lokalt sammanhang finns Stenbeck med? Vilka garantier ställer han ut? Hur vet förresten Thomas Frostberg att Stenbeck besökt Malmö i hemlighet? Jag har faktiskt också funderat på varför han överhuvudtaget kom?
Är det rimligt att lägga över ett finansieringsbehov av denna storlek på Position Skåne (eller överhuvudtaget på samhället) att tas ur en redan tidigare inte bara fastlagd utan också ansträngd budget som nu får skäras i, inte med osthyvel utan med kniv? Seglingsjippot har poppat upp extraordinärt – skall det då inte också finansieras extraordinärt?
Varför skall Position Skåne överhuvudtaget vara med och betala kalaset? Position Skåne som enligt samme Thomas Frostberg är så totalt värdelöst som organisatör. Och lägg för all del kuppen i ett separat bolag så att insyn inte behöver bli ett bekymmer. Eller i en arrangemangskommitté (vilka som nu skall ingå i den?).
Måste alla plötsligt ha samma uppfattning som Thomas Frostberg, framför allt vi som skall vara med och (eventuellt) behöva betala kalaset?
Underdånigast,
Nils Stormby
nils@stormby.com
SVAR DIREKT:
Rapidus är en oberoende nyhetstjänst och de slutsatser och kommentarer som framförs i våra snabbanalyser på fredagarna är våra egna. Analyserna föregås alltid av en ingående research, så även i fallet med America’s Cup.
Vi har talat med en rad personer med kunskap och insyn i arbetet med att få America’s Cup till Malmö. Baserat på dessa intervjuer och uppgifter i det beslutsunderlag som Malmö stad och Region Skåne haft på sitt bord har vi dragit slutsatsen att America’s Cup är en bra och riktig satsning för Malmö.
Gällande Hugo Stenbecks besök har vi talat med flera personer som träffade honom under besöket i Malmö för ett par veckor sedan. Den operativa chefen för arrangörsbolaget America’s Cup Management har också bekräftat för Rapidus att Hugo Stenbeck personligen kontaktat dem och rekommenderat att deltävlingen skulle läggas i Malmö.
Även om ansvaret för arrangemanget läggs i ett separat bolag blir insynen inte sämre, då offentlighetsprincipen numera även gäller för kommunalt ägda aktiebolag – precis som Position Skånes verksamhet och handlingar omfattas av offentlighetsprincipen. Poängen med ett separat bolag vore däremot att Position Skånes nye VD inte behöver stjäla tid från det nödvändiga utvecklingsarbetet internt, för att istället leda en arrangemangsorganisation. Position Skåne är ett marknadsföringsbolag, inte ett arrangörsbolag, och bör så förbli.
Thomas Frostberg
Chefredaktör och utgivare